ESTATUTS DE L’ASSOCIACIÓ DELS AMICS DEL QUETX CIUTAT BADALONA, adaptats a la Llei
orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dretd’associació i a la Llei 4/2008, reguladora del Títol III del Codi Civil de Catalunya
Capítol I
Denominació, finalitats i domicili
Article 1
Amb la denominació “Associació dels Amics del QuetxCiutat Badalona” es constitueix a Badalona,
l’associació, que a l’empara de l’article 22 de la Constitució, ha de regular les seves activitats d’acord
amb la Llei 1/2002, del 22 de març, i els seus estatuts. L’associació té una durada indefinida.
Article 2
Les finalitats de l’associació són:
1. Establir un protocol d’actuacions amb Marina de Badalona, S.A., empresa propietària de l’embarcació,
per col•laborar en la recuperació i conservació delquetx Ciutat Badalona.
2. Desenvolupar un pla de manteniment i col•laborarsi cal en les tasques necessàries sempre que sigui
sol•licitat pel propietari.
3. Col•laborar en l’assessorament que pugui requerir la propietària per introduir les modificacions
tècniques necessàries per posar el quetx en condicions segures de navegació.
4. Impulsar la creació d’un centre d’interès per tal de preservar el Patrimoni Nàutic encara existent a la
ciutat de Badalona.
Per aconseguir aquestes finalitats, es desenvoluparan les activitats següents:
1. Col•laborar en l’elaboració d’un protocol de visites guiades conjuntament amb Marina de Badalona,
S.A.
2. Col•laborar en la formació de tripulacions per fer navegar el quetx.
3. Col•laborar en les sortides de pràctiques de navegació per les tripulacions.
4. Vetllar per dotar l’embarcació d’accessibilitat per persones discapacitades.
5. Dotar de tripulacions per les visites i sortidesper a escoles i instituts de l’embarcació d’acord amb la
propietària.
6. Establir llaços de col•laboració amb l’Escola del Mar, l’Escola Municipal de Vela de Badalona, i entre
les diferents entitats i associacions badalonines, o d’altres.
7. Col•laborar amb la propietària en la recopilaciói exposició de la història de l’embarcació.
8. Col•laborar amb la propietària en cas d’assistència de l’embarcació a convencions i trobades
d’embarcacions de vela tradicional que es puguin desenvolupar.
En queda exclòs qualsevol ànim de lucre.
Article 3
El domicili de l’associació s’estableix als locals 9 i 10 del moll de Ribera del Port Esportiu i Pesquer de
Badalona, el qual es pot modificar mitjançant acordde la Junta Directiva.
L’àmbit d’actuació de l’associació se circumscriu aCatalunya.
Capítol 2
El membres de l’associació, els seus drets i les seves obligacions
Article 4
Poden formar part de l’associació totes les persones amb capacitat d’obrar, o amb més de 14 anys si
actuen amb l’assistència dels representants legals si no estan emancipades. Han de presentar una
sol•licitud per escrit a la Junta Directiva, la qual n’ha de prendre una decisió en la primera reunió que
tingui lloc i l’ha de comunicar en la propera sessió de l’Assemblea General.
Les persones associades menors d’edat, si n’hi ha, no tenen vot en les sessions de l’Assemblea General
i no poden elegir ni ser elegits membres de la Junta Directiva.
En qualsevol cas cal que formi part de l’associació, una persona major d’edat com a mínim, a l’efecte de
formalitzar els actes que ho requereixin.
Article 5
Els drets dels membres de l’associació són:
2
1. Assistir amb veu i vot a les sessions de l’Assemblea General.
2. Elegir o ser elegit per als llocs de representació o per exercir càrrecs directius.
3. Exercir la representació que se’ls confereixi encada cas.
4. Intervenir en el govern i les gestions, els serveis i les activitats de l’associació, d’acord amb les normes
legals i estatutàries.
5. Exposar a l’Assemblea General i a la Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer
més plena la vida de l’associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.
6. Sol•licitar i obtenir explicacions sobre l’administració i la gestió de la Junta Directiva o dels mandataris
de l’associació.
7. Rebre informació sobre les activitats de l’associació.
8. Fer ús dels serveis comuns que l’associació estableixi o tingui a la seva disposició.
9. Formar part dels grups de treball.
10. Posseir un exemplar dels Estatuts.
Article 6
Els deures dels membres de l’associació són:
1. Ajustar la seva actuació a les normes estatutàries.
2. Complir els acords de l’Assemblea General i les normes que assenyali la Junta Directiva per dur-losa
terme.
3. Satisfer puntualment les quotes que s’estableixin.
4. Mantenir la col•laboració que calgui per al bon funcionament de l’associació.
Article 7
Les causes de baixa a l’associació són:
1. Que ho decideixi la persona interessada, que ho ha de comunicar per escrit a la Junta Directiva.
2. No satisfer les quotes fixades.
3. No complir les obligacions estatutàries.
Capítol III
Assemblea General
Article 8
1. L’Assemblea General és l’òrgan suprem de l’associació; els seus membres en formen part per dret
propi i irrenunciable.
2. Els membres de l’associació, reunits en sessió de l’Assemblea General legalment constituïda, han de
decidir per majoria els assumptes que siguin competència de l’Assemblea.
3. Tots els membres queden subjectes als acords de l’Assemblea General, incloent-hi els absents, els
qui en discrepin i els presents que s’hagin abstingut de votar.
Article 9
L’Assemblea General té les facultats següents:
a) Aprovar, si escau, la gestió de l'òrgan de govern, el pressupost i els comptes anuals.
b) Elegir i separar els membres de l'òrgan de govern.
c) Modificar els estatuts.
d) Acordar la forma i l'import de les contribucionsal finançament de l'associació o al pagament de les
seves despeses, incloent-hi les aportacions al patrimoni de l'associació a les quals fa referència l'article
323-2 de la Llei del Codi Civil de Catalunya.
e) Acordar la transformació, la fusió, l'escissió ola dissolució de l'associació.
f) Acordar l'ingrés i la baixa en federacions o confederacions.
g) Sol•licitar la declaració d'utilitat pública.
h) Aprovar el reglament de règim intern i les sevesmodificacions.
i) Acordar o ratificar la baixa disciplinària dels associats, si els estatuts estableixen aquesta sanció i no
atribueixen aquesta funció a un altre òrgan.
j) Resoldre sobre les qüestions que no estiguin expressament atribuïdes a cap altre òrgan de
l'associació.
La relació de facultats que es fan en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i no limita les
atribucions de l’Assemblea General.
Article 10
1. L’Assemblea General s’ha de reunir en sessió ordinària com a mínim 1 cop l’any per aprovar si escau,
la gestió de l’òrgan de govern, el pressupost i elscomptes anuals.
2. L’Assemblea General s’ha de reunir amb caràcter extraordinari sempre que calgui, a requeriment de la
Junta Directiva o bé quan ho sol•liciti un nombre de membres de l’associació que representi, pel cap
baix, un deu per cent de la totalitat; en aquest últim cas, ho ha de fer dins un període no superior a30
3
dies.
Article 11
1. La convocatòria de les sessions de l’Assemblea General, tant les ordinàries com les extraordinàries,
s’ha de fer per escrit. Els anuncis de la convocatòria s’han de col•locar en els llocs que es determinin,
amb una antelació mínima de 15 dies. La convocatòria s’ha d’adreçar també individualment a tots els
membres. La convocatòria ha d’especificar el dia, l’hora i el lloc de reunió, com també l’ordre del dia.
S’han d’incloure preceptivament en l’ordre del dia de la sessió de l’Assemblea General les qüestions que
susciti cada grup de treball, sempre que prèviaments’hagin comunicat a la Junta Directiva.
2. Les sessions de l’Assemblea General, les presideix el president de l’associació. Si no hi és, el
substitueixen, successivament, el vice-president o el vocal de més edat de la Junta Directiva. Hi ha
d’actuar com a secretari qui ocupi el mateix càrreca la Junta Directiva.
3. El secretari ha d’aixecar acta de cada sessió del’Assemblea General, en la qual s’ha de llegir l’acta de
la sessió anterior a fi d’aprovar-la o de presentar-hi esmenes. Cinc dies abans, de tota manera, l’acta i
qualsevol altra documentació han d’estar a disposició dels associats al local social.
Article 12
La sessió de l’Assemblea General queda vàlidament constituïda en primera convocatòria amb
l’assistència d’un mínim del 50% dels associats presents o representats.
Queda vàlidament constituïda en segona convocatòriasigui quin sigui el nombre d’associats presents o
representats. La segona convocatòria s’ha de fer mitja hora després de la primera i al mateix lloc, i s’ha
d’haver anunciat amb la primera.
!
Article 13
1. A les sessions de l’Assemblea General, corresponun vot a cada membre de l’associació.
2. Els acords s’han de prendre per majoria simple de vots dels presents.
3. Per adoptar acords sobre la separació dels membres, la modificació dels Estatuts, la dissolució de
l’associació, la constitució d’una federació amb associacions similars o la integració en una d’existent, cal
un nombre de vots equivalent a les dues terceres parts (2/3) dels assistents, tant en la primera
convocatòria com en la segona. En qualsevol cas, l’elecció de la Junta Directiva, si es presenten diverses
candidatures, s’ha de fer per acord de la majoria relativa dels associats presents i representats.
4.Si en l’assemblea general es pretén tractar l’exercici d’accions de responsabilitat contra membres de
l’òrgan de govern o la separació d’aquests de llurscàrrecs, s’ha de convocar en el mateix acte una
sessió extraordinària de l’assemblea general amb aquest punt com a únic punt de l’ordre del dia.
Capítol IV
La Junta Directiva
Article 14
1. Regeix, administra i representa l’associació la Junta Directiva, que està formada per:
a. el/la president/a
b. el/la vice-president/a primer
c. el/la vice-president/a primer
d. el/la secretari/ària
e. el/la tresorer/a
f. els/les vocals
2. L’elecció dels membres de la Junta Directiva s’ha de fer per votació de l’Assemblea General.
3. La Junta Directiva, si s’hi produeixen vacants durant el termini per al qual han estat designats els seus
membres, pot nomenar substituts, els quals ocupen el càrrec fins a la següent reunió de l’assemblea
general o fins l’elecció de nous càrrecs.
4. Exercir el càrrec és gratuït.
Article 15
1. Els membres de la Junta Directiva han d’ésser associats i han de tenir capacitat per exercir llurs drets
socials
2. Els membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un període de 5 anys i podran ser
reelegits.
3. El cessament dels càrrecs abans d’extingir-se eltermini reglamentari del seu mandat podrà esdevenirse per:
a) Mort o declaració d'absència, en el cas de les persones físiques, o extinció, en el cas de les jurídiques.
b) Incapacitat o inhabilitació.
c) Venciment del càrrec, llevat de renovació.
d) Renúncia notificada a l'òrgan de govern.
e) Separació acordada per l'assemblea general.
f) Sanció per una falta comesa en l’exercici del càrrec, imposada d’acord amb el que estableix l’article
4
13è, punt 3r dels Estatuts.
Article 16
La Junta Directiva té les facultats següents:
a. Representar, dirigir i administrar l’associació de la manera més àmplia que reconegui la llei; així
mateix, complir les decisions que prengui l’Assembla General, d’acord amb les normes, instruccions i
directrius que aquesta estableixi.
b. Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per
exercir tota mena d’accions legals i interposar elsrecursos pertinents.
c. Proposar a l’Assemblea General la defensa dels interessos de l’associació.
d. Proposar a l’Assemblea General la defensa de l’establiment de les quotes que els membres de
l’associació han de satisfer.
e. Establir les sessions de l’Assemblea General i controlar que es compleixin els acords que s’hi adoptin.
f. Presentar el balanç i l’estat de comptes de cadaexercici a l’Assemblea General perquè els aprovi, i
confeccionar els pressupostos de l’exercici següent.
g. Elaborar la memòria anual d’activitats i sotmetre-la a l’aprovació de l’Assemblea General.
h. Contractar els empleats que l’associació pugui tenir.
i. Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat.
j. Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de l’associació, i
autoritzar els actes que aquests grups de treball projectin dur a terme.
k. Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s’han d’encarregar de cada grup de treball, a proposta
dels mateixos grups.
l. Dur a terme les gestions necessàries davant d’organismes públics, entitats i altres persones, per
aconseguir:
1. Subvencions o altres ajuts.
2. L’ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre
de recuperació ciutadana.
m. Obrir comptes corrents i llibretes d’estalvis a qualsevol establiment de crèdit, o d’estalvi i disposar dels
fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es determina a l’article 29.
n. Resoldre provisionalment qualsevol cas que no s’hagi previst als estatuts i informar-ne a la primera
Assemblea General.
o. Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d’una manera específica a algun altre òrgan de govern
de l’associació o que li hagi estat delegada expressament.
Article 17
1. La Junta Directiva, els membres de la qual ha deconvocar prèviament el president o la persona que el
substitueixi, s’ha de reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin, que
en cap cas no pot ser inferior a una vegada cada trimestre.
2. S’ha de reunir en sessió extraordinària quan ho estableixi amb aquest caràcter el president o bé siho
sol•licita un sol membre dels que la componen.
Article 18
1. La sessió de la Junta Directiva queda vàlidamentconstituïda si els membres han estat convocats amb
antelació i hi ha un quòrum de la meitat més un.
2. Els membre de la Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les sessions que s’estableixin, encara
que, per causes justificades, poden excusar-se’n. L’assistència del president o de les persones que el
substitueixin hi és necessària sempre.
3. La Junta Directiva ha de prendre els acords per majoria simple de vots dels assistents.
Article 19
1. La Junta Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de
treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorablede dos terços (2/3) dels seus membres.
2. També pot nomenar, amb el mateix quòrum, un o més mandataris per exercir la funció que la Junta els
confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.
Article 20
Els acords de la Junta Directiva s’han de fer constar en el llibre d’actes. En iniciar-se cada sessió de la
Junta Directiva, s’ha de llegir l’acta de la sessióanterior perquè s’aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
Capítol 5
El/la president/a i els/les vice-presidents/es de l’associació
Article 21
1. El/la president/a de l’associació també és el/lapresident/a de la Junta Directiva.
2. Les funcions pròpies del/de la president/a són:
5
a. La direcció i representació legal de l’associació, per delegació de l’Assemblea General i de la Junta
Directiva.
b. La presidència i la direcció dels debats, tant de les sessions l’Assemblea General com de les de la
Junta Directiva.
c. Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat.
d. Establir la convocatòria de les sessions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.
e. Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l’associació.
f. Les atribucions restants pròpies del càrrec i les que li deleguin l’Assemblea General i la Junta Directiva.
3. El/la vice-president/a primer/a, el vice-president/a segon/a, o el/la vocal de més edat de la Junta, per
aquest ordre, han de substituir el/la president/a en cas d’absència o malaltia.
4. Es fa constar la possibilitat d’establir una presidència d’honor de l’Associació per acord de la Junta
Directiva, i que tindrà funcions merament de representació institucional.
Capítol 6
El/la tresorer/a i el/la secretari/ària
Article 22
El/la tresorer/a té com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’associació, com també
l’elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Ha de portar un llibre de caixa. Hade
signar els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Ha de pagar les factures que aprovi la Junta
Directiva, les quals ha de visar prèviament el president. Ha d’ingressar el que sobri en dipòsits oberts en
establiments de crèdit o d’estalvi.
Article 23
El/la secretari/ària ha de custodiar la documentació de l’associació, aixecar i signar les actes de les
reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui
lliurar, i també portar el llibre de registre d’associats.
Capítol 7
Les comissions o grups de treball
Article 24
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, l’han de plantejar els membres de
l’associació que vulguin formar-lo, que n’han d’assabentar la Junta Directiva i han d’explicar les activitats
que s’han proposat dur a terme. La Junta Directiva n’ha d’aprovar la constitució, llevat que hi hagi en
contra el vot de les 4/5 parts de la Junta Directiva, la qual pot constituir directament comissions o grups
de treball sempre que compti amb el suport d’un grup mínim de dos associats. La Junta Directiva s’ha de
preocupar d’analitzar les diferents comissions o grups de treball. Un cop al mes l’encarregat ha de
presentar a la Junta un informe detallat de les seves actuacions.
Capítol 8
El règim econòmic
Article 25
Aquesta associació no té patrimoni fundacional.
Article 26
Els recursos econòmics de l’associació es nodreixende:
a. Les quotes que fixa l’Assemblea General per als seus membres.
b. Les subvencions oficials o particulars.
c. Les donacions, herències o llegats.
d. Les rendes del patrimoni mateix o bé d’altres ingressos que puguin obtenir-se.
Article 27
Tots els membres de l’associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes, de
la manera i en la proporció que determini l’Assemblea General, a proposta de la Junta Directiva.
L’Assemblea General pot establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques mensuals —que s’han d’abonar
per mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva— i quotes extraordinàries.
Article 28
L’exercici econòmic coincideix amb l’any natural i queda tancat el 31 de desembre.
Article 29
En els comptes corrents o llibretes d’estalvi oberts en establiments de crèdit o d’estalvi, hi ha de figurar
les signatures del/de la president/a, el/la vice-president/a, el/la tresorer/a, el/la secretari/ària iun/a vocal.
6
Per poder disposar dels fons n’hi ha prou amb dues signatures, de les quals una ha de ser
necessàriament la del/de la tresorer/a o el/la president/a.
Capítol 9
La dissolució
Article 30
L’associació pot ser dissolta si ho acorda l’Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari
expressament per a aquesta finalitat.
I així mateix per les raons següents:
a) Finiment del termini que estableixen els estatuts, llevat que l'assemblea general n'acordi la pròrroga.
b) Compliment de la finalitat per a la qual es va constituir l'associació o impossibilitat d'assolir-la, llevat
que l'assemblea general n'acordi la modificació.
c) Baixa dels associats, si es redueixen a menys detres.
d) Il•licitud civil o penal de les activitats o lesfinalitats de l'associació, declarada per sentència ferma.
e) Obertura de la fase de liquidació en el concurs.
f) Les altres que estableixin la llei
Article 31
1. Un cop acordada la dissolució, l’Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel que
fa a la finalitat dels béns i drets de l’associaciócom a la finalitat, l’extinció i la liquidació de qualsevol
operació pendent.
2. L’Assemblea està facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari.
3. Els membres de l’associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda
limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.
4. El romanent net que resulti de la liquidació s’ha de lliurar directament a l’entitat benèfica o associació
sense ànim de lucre que designi l’Assemblea General.
5. Les funcions de liquidació i execució dels acords a què fan referència els números anteriors d’aquest
mateix article són competència de la Junta Directiva, si l’Assemblea General no ha conferit aquesta
missió a una comissió liquidadora especialment designada.
Vista per a descàrrega